2018. február 8., csütörtök

Narancsdzsem, ahogy én készítem


Keresgéltem a neten narancsdzsem és lekvár recepteket. Az egyik túl egyszerű, snassz volt, a másik túl volt komplikálva, a harmadik más valamiért nem tetszett, a negyediknek borzalmas volt a színe, stb., stb.
Valahogy egyik sem nyerte el úgy magában a tetszésemet, így fogtam és kb. 4 fajta receptből összekombináltam a magamét.
Olyan boszorkányos módszerrel.

Tehát az én receptem

Hozzávalók:
  • 1,2 kg tisztított darabolt narancshús (ez kb. 2,5 kg narancsból jön ki)
  • 35 dkg cukor
  • 2 cs. narancshoz való dzsemfix
  • 0,5 l narancslé
  • 1 db csillagánizs
  • 6-8 dg szegfűszeg
  • 1 mk. őrölt fahéj
  • 1 mk. őrölt gyömbér
  • 1 citrom


Elkészítés:





Először is 4 db narancsot és az 1 db citromot tisztító folyadékban áztattam, hogy leoldjam a szennyeződéseket és a vegyszereket. Ez egy speciális zöldség- és gyümölcsmosó folyadék, amint a képeken is láthatjátok.






Miután kiáztattam, leöblítettem őket, zöldséghámozóval lehámoztam a héjukat úgy, hogy a fehér rész ne maradjon rajtuk. 
Ezután éles késsel gyufaszál vékonyra vagdaltam.






Egy kis lábosba beletettem a fűszereket, 10 dkg cukrot és a vékony szeletekre vágott narancs és citromhéjat. Öntöttem rá 3 dl narancslevet. Ebből készült el a fűszer kivonat. 30 percig főztem a kivonatot, közben néha megkeverve. Ezt én este elkészítettem és hagytam másnapig állni, majd leszűrtem.








A többi narancsot megpucoltam, a fehér keserű részt jól eltávolítottam, és amíg volt türelmem a hártyából is kibontottam a gyümölcshúst.







Hát mit ne mondjak elég babra munka, így a végén már nem vacakoltam a hártyázással.

A darabolt gyümölcsöt beletettem ELLA kuktám edényébe. Ráöntöttem a fűszer kivonatot és a maradék narancslevet.

Lezártam a kuktát. Kézi beállításon 2 percig (jól olvasod) főztem.




Miután a kukta magától elengedte a gőzt, kiemeltem az edényt és botmixerrel pépesítettem a narancsot. Nem muszáj, maradhat darabos is, de a gyerekek jobban szeretik a „sima” dzsemet, lekvárt, mint a darabosat.

Visszatettem az edényt a kuktába. Hozzáadtam a dzsemfixel elkevert maradék 25 dkg cukrot. Elkevertem.

A kuktát újra kézi beállításra tettem. Most fedő nélkül, kevergetve főztem forrástól 3 percig, a dzsemfix utasítása szerint.


Miután kikapcsoltam a kuktát, a citrom levét is hozzákevertem a dzsemhez.

Tisztára mosott kisebb üvegekbe töltöttem a dzsemet. Azonnal lezártam az üveget, majd fejre állítottam.

Amíg tartott a dzsem egyesével töltöttem, zártam, fejre állítottam az üvegeket.
Az utolsó adagot kistányérba tettem. Ez lett a kóstolós adag.
Pillanatok alatt megkötött a tányérkában.
Nagyon finom. Kis keserű íze van, de csak annyi, mint amikor esszük a friss narancsot, és a húsa édes, de marad egy kis kesernyés íz a szánkban a hártya és a fehér rész miatt.

Ha nem úgy készítettem volna, hogy kisgyerekek is eszik, akkor csempésztem volna bele pár kortyocska rumot is.




2 megjegyzés:

  1. Javaslom, ha szereted a különlegességeket, a főzés végén tegyél bele közel fél deci kék narancslikőrt (Blue curacao) Az eredmény meglepő, de csodaszép zöld szín , amellett finom is!

    VálaszTörlés
  2. Szia. Köszönöm az ötletet. Igazából ez inkább a gyerekeknek készült.

    VálaszTörlés

Édesburgonyapüré babáknak

  Hozzávalók: édesburgonya tisztított vagy babavíz Elkészítés: Az édesburgonyát megtisztítjuk, megmossuk, majd felszeleteljük. A k...